Prečo vaši starí rodičia nepotrebovali držať diétu a stále boli štíhlejší a zdravší

03.04.2018

Každá ďalšia generácia sa zdá byť chorľavejšia s väčším počtom ochorení a rôznymi postihnutiami. A to napriek tomu, že ako tvrdia úrady, veda o výžive sa za posledných 50 rokov zlepšila.

Skutočnosť je však od týchto tvrdení na hony vzdialená.


Naši starí rodičia si zvykli vyrábať vlastné maslo, variť s bravčovou masťou, vyprážať, piť plnotučné mlieko, a napriek tomu boli zdravší a štíhlejší.

Ako to dokázali? V prvom rade treba povedať, že jedli menej a ich jedlo bolo zdravšie.

Podiel tuku v strave a priemerná dĺžka dožitia

My dnes znižujeme cukor, odoberáme z potravín tuk, varíme menej, jeme viac, konzumujeme geneticky modifikované potraviny, potraviny s umelými sladidlami, vysoko spracované a väčšinu času trávime sedením.

Vidíte ten rozdiel?

Tuto je zaujímavý graf z roku 1950, ktorý na osi x zobrazuje podiel tukov v strave mužov a na osi y priemerný vek ich dožitia:

Z grafu je jasne vidieť, že po tom, ako podiel tukov v strave presiahne 30%, vek dožitia sa začína výrazne zvyšovať.

Keď sa pozrieme na dnešnú dobu, tak tuk sa z väčšiny potravín odstraňuje. Máme nízkotučné mlieko, nízkotučné jogurty a množstvo ďalších potravín, ktoré sa hrdia, že sú "bez tuku".

Naša moderná strava bola pretransformovaná na nízkotučnú, vysoko sacharidovú a spracovanú.

Ako uvádza jeden austrálsky starý otec s 12 vnúčatami:

"Keď sme boli malí, jedla bolo relatívne málo. Jedli sme menej ako dnes, pretože nás bolo doma pomerne veľa a museli sme sa podeliť.

V každej rodine bolo od 7 do 9 detí. Veľa sa nám preto neušlo. Neboli žiadne "duple".

Neprejedali sme sa, no zároveň sme sa neobmedzovali v jedení chleba, pretože inak by sa nám neušlo. Všetko to však bolo zdravé jedlo. Doma sme mali veľkú zeleninovú záhradu a karfiol sme si dopestovali dokonca aj počas zimy."

Veda hovorí, že obmedzovanie kalórií dokáže predĺžiť život

Vo svojej knihe "Nešťastné jedlá" vysvetľuje Michael Pollan, jeden z najpredávanejších autorov a prispievateľov do New York Times Magazínu, že všetci by sme dokázali znížiť svoj príjem kalórií.

Ako uvádza:

"Obmedzenie celkového množstva kalórií sa ukázalo, že dokáže spomaľovať starnutie u zvierat. Dokonca sa verí, že ide o jeden z najdôležitejších faktorov pri prevencii rakoviny.

Napríklad, ľudia na Okinawe, ktorí partia medzi najdlhšie žijúcich ľudí na Zemi, praktizujú princíp "Hara Hachi Bu", čo znamená, že jedia len dovtedy, kým sa cítia sýty na 80%."

Rôzne organizmy, od kvasníc, cez myši až po človeka, všetci majú prospech z obmedzovania množstva kalórií. U menej rozvinutých organizmov dokáže obmedzenie kalórií predĺžiť život dvoj až trojnásobne!

V mnohých štúdiách organizmy na redukčnej diéte umierajú vo svojom prirodzenom veku, bez nejakých vážnejších ochorení. Naproti nim, až 94% zvierat na saturovanej (výdatnej) diéte si rozvinú nejaké chronické ochorenie ako rakovina alebo ochorenie srdca.

Podľa výsledkov dvoch predošlých štúdií, obmedzenie skonzumovaných kalórií aktivuje regulačné gény, ktoré predlžujú život.

Spracované potraviny ako najväčší vinník

Vyššie spomenutý austrálsky starý otec ďalej uvádza:

"My sme si doma vždy varili. Spracovaných potravín sme jedli minimum.


Keď som bol malý, nemali sme žiadne balené potraviny. Keď môj otec kúpil po vojne farmu, dojili sme 2 až 3 kravky a vyrábali si vlastné maslo."

Vo svojom článku 6 pravidiel pre správne stravovanie (Six Rules for Eating Wisely), ktorý vyšiel v TIMES Magazíne, Michael Pollan hovorí, že by sme nemali jesť nič, čo by naši starí rodičia nerozpoznali ako jedlo.

"Predstavte si, akí stratení by boli vaši starí rodičia v dnešnom supermarkete. Väčšina predávaných produktov nie sú potraviny. Sú to potravinové výrobky", hovorí.

História potvrdzuje, že predtým, než zaradíte nejakú novú potravinu do svojho jedálnička, mali by ste najprv počkať niekoľko desiatok rokov. Najlepším príkladom sú margaríny ako náhrada masla.

Oni predtým tvrdili, že margaríny zabránia vzniku mnohých chorôb, hlavne srdcovocievnych. Mnohí ľudia však tieto tvrdenia spochybňovali. Hlavne tí, ktorí si cenili tisícročiami overené pozitívne vlastnosti masla pre ľudský život.

Dnes už vieme, že maslo je tisíckrát zdravšie pre ľudí než margaríny. Trvalo to ale desaťročia, kým sme na to došli.

Moja mama vždy tvrdila, že raz vedci prídu na to, že maslo je pre vás oveľa zdravšie než margarín. Dnes jej veda dáva za pravdu. Margaríny s obsahom trans-mastných kyselín nás doslova pomaly zabíjajú.

Jedzte potraviny, nie potravinové produkty!"

Stravovacia kultúra nie je taká ako kedysi

Vlády u nás aj inde vo svete celé roky varovali obyvateľstvo ohľadne rizík stravy bohatej na tuky.

Ich tvrdenia založené na "ich vede" došli k záveru, že tuku sa je dobré vyhýbať, pretože obsahuje extra kalórie. A tiež, že saturované tuky zvyšujú riziko ochorení srdca.

Túto "nízkotučnú mantru" celé roky spochybňovali mnohí lekári aj odborníci na výživu, keďže sa jej vôbec nedarilo zastaviť epidémiu obezity. Skutočnosť je však taká, že vysoký príjem tukov znižuje hladinu cukru v krvi, zlepšuje lipidy a znižuje obezitu.

Na západe sa ročne uvedú do predaja vyše 17000 nových potravinových produktov, samozrejme podporené silným marketingom a reklamou. Potravinárske koncerny sa snažia predať týchto produktov čo najviac a zároveň podrývajú tradičné prístupy k výžive.

Navyše, naši starí rodičia nepresedeli celý deň prilepení k svojej stoličke a gauču počas večerov.Vykonávali manuálnu prácu či jazdili na koňoch.

Nepoznali, čo sú to potravinové alergie. A ani si neodriekali žiadne zdravé jedlo.

9 Pollanského princípov pre zdravé stravovanie

1. Jedzte potraviny. Nejedzte nič, čo by vaši starí rodičia nerozpoznali ako jedlo.

2. Vyhýbajte sa aj tým potravinovým produktom, ktoré tvrdia, že sú zdravé. Nezabúdajte na to, že aj o margaríne sa tvrdilo, že je zdravý a jediné, čo ľuďom priniesol, boli srdcové infarkty.

3. Vyhýbajte sa hlavne tým produktom, ktorých ingrediencie, teda zloženie a) nepoznáte, b) neviete vysloviť a c) majú viac než 5 zložiek. Taktiež tie, ktoré obsahujú fruktózový sirup. Žiadna z týchto charakteristík sama o sebe nie je nebezpečná, no je dobrým indikátorom, že daný potravinový produkt je vysoko spracovaný.

4. Vždy, keď je to možné, nenakupujte v supermarkete. Vysoko fruktózový sirup nenájdete na žiadnej lokálnej tržnici alebo farmárskom trhu. Taktiež tam nenájdete plodiny obraté dávno a privezené z ďalekých krajín. Zvyčajne tam nájdete čerstvé plodiny obraté v čase ich najvyššej nutričnej kvality. Teda presne také potraviny, aké zvykli jesť vaši starí rodičia.

5. Plaťte viac, jedzte menej. Faktu, že kvalitné potraviny aj viac stoja, sa jednoducho nevyhnete.

6. Jedzte prevažne rastlinné plodiny, hlavne listy. Konzumovaním rastlinnej potravy prijmete oveľa menej kalórií, keďže rastliny sú kaloricky menej výdatné.

7. Jedzte tak ako jedia Francúzi, Japonci, Taliani alebo Gréci. Tieto kuchyne sú považované za pomerne zdravé a vyvážené. Neplatí to však len o týchto národoch. V podstate tradičné stravovacie zásady každého národa sú lepšie než dnešný západný štýl stravovania.

8. Varte. Ak je to možné, zriaďte si záhradku. Kultúra domácich kuchýň obsahuje viac múdrosti než nájdete v akomkoľvek vedeckom časopise. Navyše, potraviny, ktoré si sami dopestujete, prispievajú k vášmu zdraviu dávno predtým, než ich zjete (myslite na všetok ten pohyb vynaložený pri ich pestovaní).

9. Jedzte ako všežravec. Nebojte sa skúšať nové jedlá a potraviny. Čím väčšia rôznorodosť vašej stravy, tým väčšia šanca, že si ňou pokryjete všetky vaše nutričné požiadavky.